Paalstraat vs. Wijnegem Shopping: smart-parkeren?

In mijn vorig artikel pleitte ik dat het verhogen van de “belevingswaarde” nodig is om onze Paalstraat als winkelcentrum een nieuwe doorstart te geven. Dat kan je door het toevoegen van positieve factoren of het wegnemen van negatieve.

Parkeermoeilijkheden zijn een perfect voorbeeld van een negatieve factor: ze halen de kwaliteit van je winkelervaring naar beneden. Persoonlijk ga ik daarom liever te voet of met de fiets naar de Paalstraat, maar dat is niet voor iedereen mogelijk. We zouden het zoeken en vinden van een parkeerplaats moeten vereenvoudigen.

Ik zou een hele lange uitleg kunnen geven hoe je dit met een digitale innovatie kan verbeteren, maar gelukkig schreef VUB-professor Pieter Ballon dit idee al helder én verstaanbaar uit in zijn boek “Smart Cities”.

“Neem bijvoorbeeld slim parkeren. Dit kan een enorme doorbraak betekenen voor stedelijk mobiliteit: gemiddeld 30 procent van de auto’s die in de binnenstad in de file staan, zijn eigenlijk op zoek naar parkeerplaats. Maar om hen zo snel mogelijk uit het verkeer te krijgen, moet informatie over de plaats en de beschikbaarheid van publieke parkeerplaatsen gedeeld worden op een publiek platform en gecombineerd worden met dat over private parkeerplaatsen, informatie over elektrische laadpalen, data over het openbaar vervoer en huurfietsen, data van gebruikers zelf die hun auto’s met elkaar gaan delen… Je kan pas van een echt smart systeem spreken als je dit in één performante dienst kunt stoppen, die gevoed wordt door een performant sensornetwerk, een bigdataplatform en een betaalsysteem.”(1)

De centrumparkings uitrusten met sensoren die lege parkeerplaatsen tellen.

Voortbouwend hierop zouden we vanuit de gemeente alvast de drie “grote” centrumparkings (Kerk, Markt en ’t Ven) en de 2 kleintjes in de Paalstraat kunnen uitrusten met sensoren die het aantal lege plaatsen tellen. Zo kan je de parkeermoeilijkheden al voor een stuk oplossen: je weet waar er een vrije parkeerplaats is.

 

 

Lees mijn standpunt over een autovrije Paalstraat hier. of waarom ik voorstander ben van gratis wifi.

(1) BALLON Pieter, Smart Cities, hoe technologie onze steden leefbaar houdt en slimmer maakt, Uitgeverij Lannoo, Tielt, 2016, pagina 126

 


Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief!

Vond je dit interessant? Delen mag!