Paalstraat vs Wijnegem Shopping: autovrij winkelen?

Ze liggen net een week achter ons:  het einde van de examens. In mijn hoofd koppel ik dat einde aan shoppen. Voor sommigen is dat de ideale ontspanning na de inspanning, voor mezelf het noodzakelijke moment om mijn versleten kleren te vervangen. Tijdens de mondelinge examens merk je welke kleren je echt niet meer mag aandoen…

De vraag als Schotenaar is dan natuurlijk waarheen? Ga je naar ons eigen dorpscentrum en koop je in de gezellige Paalstraat? Of rijd je met de auto naar Wijnegem om daar in de mensenmassa te verdwalen en in de overvloed van winkels je keuze te maken? Ik zou liegen als ik zeg dat de Paalstraat altijd de voorkeur kreeg.

Wat beïnvloed zo’n keuze? Waar staat een potentiële koper bij stil als hij of zij inkopen gaat doen? Is de hoeveelheid aan winkels doorslaggevend? Of de nabijheid aan parkeerplaatsen? De kostprijs van de producten? De snelheid van het afrekenen aan de kassa? De specialisatie van de winkels?

Ik sprak met Koen Van den Heuvel, mijn baas en burgemeester van Puurs, over zijn ervaring hiermee. In zijn regio waren Mechelen en Sint-Niklaas de twee aantrekkingspolen om te gaan shoppen. De dorpscentra verloren winkels. Hoe counter je dit en versterk je je lokale winkelcentrum en middenstand? “De beste kans ligt in het verhogen van de belevingswaarde van je winkelkern. Zorg dat mensen niet alleen een efficiënte winkelervaring hebben, maar ook gewoon een leuke beleving. Wat leuk is doen we graag. Daarom hebben wij ons Dorpshart heringericht om mensen te lokken.”

Belevingswaarde is het doel. Een autovrije straat helpt.

Belevingswaarde verhogen is het doel. Een autovrije straat helpt daarbij. Die optie kent binnen onze Schotense politiek heftige voor- en tegenstanders. De voorstanders wijzen op het enorme succes van de Meir (dat was ooit een gewone straat) of gewoon de onmogelijkheid van auto’s in het Shoppingcentrum. De tegenstanders wijzen op het mobiliteitsinfarct in ons gemeentecentrum.

Ik denk dat beide groepen een terechte bezorgdheid hebben. Maar ik ben ervan overtuigd dat we nu moeten handelen om het winkelcentrum te redden. Daarom stel ik voor om de Paalstraat iedere zaterdagnamiddag autovrij te maken. Waarom dan? Omdat op zaterdagvoormiddag de markt bewijst dat we in ons centrum al op halve mobiliteitskracht kunnen.

Er zijn nog meer eenvoudige ideeën om de belevingswaarde te verhogen, wat dacht je van smart-parkeren of wifi?

Vond je dit interessant? Delen mag!